Otto B. Wiersma |
14 Dec 2006 – 6 Sept 2008 (last update) |
abstracts home |
Nietzsche (1844-1900) periode 1881-1885 (FW, ASZ) wetenschappelijk denken + artistiek vermogen + praktische levenswijsheid |
Nietzsche versus of boven: |
continualisme (Heracleitisch) | atomisme |
sensualisme (Aristoteliaans) naar de dingen |
idealisme naar de ideeën |
eenheid subject en object, van lichaam, ziel en geest |
dualisme (Descartes, Kant) |
biologisme, organicisme Sum, ergo cogito |
mechanicisme Cogito, ergo sum (Descartes’ rationalisme) |
perspectivisme vraagkarakter vd dingen waarachtigheid |
objectivisme - waarheid |
positief-romantisch vitalisme amor fati: het noodzakelijke aan de dingen als schoonheid liefhebben; aanvaarding van vergankelijkheid; lust in vernietigend scheppen; macht = scheppende en schenkende liefde (de hoogste ene deugd) moed |
negatief-romantisch pessimisme (Schopenhauer) - - - - - angst |
verhoogde prikkelbaarheid (Epicurisch) |
stoïsche onverschilligheid / christelijke angst voor natuur en toeval |
atheïsme (God was door de mens bedacht, maar weer vermoord toen de mens geen allesziende getuige meer kon verdragen) |
polytheïsme, monotheïsme, deïsme (N: als Jezus niet te vroeg was gedood, zou hij hebben leren leven, liefhebben en lachen) |
Zukunft dieser Welt | Jenseits, Hinterwelten, überirdische Hoffnungen |
vrijdenken (kennis door oprechtheid, het zelf van kunst en rede is verschil-lend van elk ander; individualisering) |
gelijkheidsdenken (kudde-instinct, kudde-moraal, democratie) |
Weltbejahung (cf dionysische rituelen, Goethe) |
Weltverneinung (cf boedhistische wereldverzaking, Schopenhauer) |
höhe Menschen Übergang & Untergang naar Übermensch (sei der Sinn der Erde, des Seins) |
Pöbel, kleine Leute, letzte Menschen, vromen, goeden, rechtvaardigen (Pharisäer) |
gezondheid (wellust, heerszucht, zelfzucht, Lebensbejahung en Moralverneinung) of ziekte [>invloed op strafrecht], genezing | het objectiveren en fixeren van goed en kwaad, zonde, schuld, schaamte, straf |
lustethiek (doe wat jij opnieuw zou willen doen; leef wat je zou willen herbeleven; onschuldige schaamteloosheid) |
plichtethiek (Kant’s categorische imperatief: doe wat ook een ander zou (moeten) kunnen doen) utilitarisme (doe wat goed is voor velen) |
lijden (maakt sterk, tragisch heroïsme) | medelijden (ondergraaft het gesterkt worden door lijden) |
zelfzucht ga uit van de overvloeiende rijkdom van je zelf (esthetische bestaansrechtvaardiging, onschuld in hartstocht) |
naastenliefde ga uit van het tekort van de ander (N: motief in tegenspraak met principe: de 'naaste' prijst onzelfzuchtigheid, omdat dit hem voordeel oplevert FW,21) |
vita contemplativa (vreudevolle bevestiging van het doelloze bestaan) |
amerikaans-europese arbeidsmoraal, haast, geestloosheid |
levenskunst, de redelijkheid van het levenslot (Schicksal) aanvaardend | verslavingen |
maatschappij als experiment, waarin weinigen het geluk willen door liefhebbend nieuwe waarden te scheppen | maatschappij als verdrag (contract-theorie), gericht op het geluk van de meesten |
metafoor vh zuiden dionysisch (Grieks) provençaals (Zuid-Frans) renaissancistisch (Italiaans) … (Afrikaans) licht, helder, droog, zon genezend |
metafoor vh noorden - Duits - - donker, bewolkt, vochtig ziekmakend |
Europeanisme (heimatlos nu en toekomst) |
nationalisme (verheerlijken ipv vergeten vh verleden) utopisme |
muziek Beethoven, Mozart, Bizet (Europees) diep, opgewekt, dansend, uitgelaten, teder, waarachtig, levensecht, vrolijk, geneeskrachtig, betoverend, natuurlijk, gematigd (wb maat en vorm) |
muziek Wagner (Duits) hypnotiserend, retorisch, orerend, dramatisch, romantiserend, bombastisch, mateloos (wb maat en vorm) |
topic |
search-string(s) |
result |
Zarathustra |
& Zarathustra Uebermensch & Zarathustra Kind & Zarathustra Geschenk & Zarathustra Verkuendiger & Zarathustra Schaffende & Zarathustra Vernichter & Zarathustra Heiliger & Zarathustra Seher & Zarathustra Narr & Zarathustra Lehrer & Zarathustra Gottlose & Zarathustra Wahrsager & Zarathustra Wahrlacher & Zarathustra Taenzer & Zarathustra Saenger ich^bin bin^ich & Zarathustra Untergang |
Zarathustra |
Uebermensch | uebermensch | Uebermensch |
Ueber- |
Ueber-Art Ueber-Drache Ueberdruss Ueber-Erde Ueberflus Ueber-Fuelle Ueber-Guete Ueber-Held Uebermacht Uebermensch Ueber-mi Uebermut Ueber-Reich Ueberreich Ueberrest Ueberselig Ueberschwang Ueberwin ueberwun Ueberzeit |
Ueber- |
ewige Wiederkunft |
& ewig wieder Wiederkunft |
ewig_wieder |
Gut und Böse | gut boese | gut_boese |
Jenseits | jenseits Hinterwelt | jenseits |
Zeit | Zeit Ueberzeit Ewigkeit | Zeit |
lachen | Gelach Gelaech lach laech Lach Laech | lachen |
Mitleid | Mitleid | Mitleid |
Europa (Nietzsche tackles Martine) |
Europ Deutsch Morgenland Wolken Sued Afrik | Europa |
Zarathustra |
Gelaechter der Hoehe, bei sich im Herzen,ueber Schwaerze und Schwere, erhoben, ueber alle Trauer-Spiele und Trauer-Ernste, ueber eure Verwunderung, ueber diese Nacht- und Grabwaechter, wie ein buntes Gezelt ueber uns, heimlich, mit Schwermuth und Bitterkeit, Sehnsucht, spoettisch, wolkenlos, gierig, vor Liebe und Bosheit, ich selber sprach heilig mein Gelaechter, Wahrlacher, ueber sich selber, ich selber setzte mir diese Krone auf, ich selber sprach heilig mein Gelaechter, ob seiner [sc. Gewissenhafte] "Wahrheiten", toedtend, zornig |
Uebermensch | der Mensch fuer den Uebermenschen: ein Gelaechter oder eine schmerzliche Scham |
Mensch | zehn Mal musst du lachen am Tage (..) zehn Gelaechter |
Selbst | Dein Selbst lacht ueber dein Ich und seine stolzen Spruenge. |
der Heilige Greis & Z | wie zwei Knaben |
Volk | hassen, Es ist Eis in ihrem Lachen |
Muth | |
Teufel | Hohnlachen |
Schild | der Schoenheit heiliges Lachen und Beben |
Schoenheit | ueber euch, ihr Tugendhaften |
Born | Entgegen lachen soll er euch mit _seiner_ Reinheit |
Leben | boshaft |
Erkenntnis | Noch hat seine Erkenntniss nicht laecheln gelernt und ohne Eifersucht sein |
Herz der Erde | |
der Sarg | spie tausendfaeltiges Gelaechter aus |
Hirt > Verwandelter |
Nicht mehr Hirt, nicht mehr Mensch, - ein Verwandelter, ein Umleuchteter, welcher _lachte_! Niemals noch auf Erden lachte je ein Mensch, wie _er_ lachte! |
Glueck | |
Luegen-Traum | |
Weisheit | ueber alle "unendliche Welten" |
Goetter | Goettlichkeit, dass es Goetter, aber keinen Gott giebt |
Menschen | ich hiess sie lachen ueber ihre grossen Tugend-Meister und Heiligen und Dichter und Welt-Erloeser. |
Wahrheit | Und falsch heisse uns jede Wahrheit, bei der es nicht Ein Gelaechter gab! |
Loewe | |
Sehnsucht | |
Augen-Himmel | Sehnsucht der Ueber-Fuelle |
Seele | ob seiner Haesslichkeit (..) Ueber-Guete deines Laechelns |
Schaukel-Blick | lachenden fragenden schmelzenden |
Blitzen | die Ja! sagen, Ja! lachen (..) des schoepferischen Blitzes |
Bosheit | Spott-Gelaechter |
Gott | sein Glueck lacht. So – lacht ein Gott. Still! - |
alle guten Dinge | |
hoeheren Menschen |
Lernt ueber euch lachen, wie man lachen muss! Erhebt eure Herzen, ihr guten Taenzer, hoch! hoeher! Und vergesst mir auch das gute Lachen nicht! |
Sturm | dieser Geist aller freien Geister |
Mitternacht | wie sie im Traume lacht! |
Ich habe mir für meine nächste Reise nach Deutschland vorgesetzt, mich mit dem psychologischen Problem Kierkegaard zu beschäftigen, insgleichen die Bekanntschaft mit Ihrer älteren Litteratur zu erneuern. Dies wird für mich, im besten Sinn des Worts, von Nutzen sein,—und wird dazu dienen, mir meine eigne Härte und Anmaaßung im Urtheil "zu Gemüthe zu führen."1 [End Page 251]Nietzsche lived in Nice when he wrote this, and never returned to Germany before his mental collapse in January 1889. Nietzsche's intention to study Kierkegaard was expressed in response to a letter from Brandes, where he recommended Kierkegaard to him...
development of thoughts by / in: | 1858-1868 |
1868-1876 BT (1872) |
1876-1889 HAH, GS (1882) |
music |
Old German School: Mozart, Haydn, Schubert, Schuman, Brahms, Mendelssohn, Bach tonal system, anti-Wagner 1865: music is analogous to feeling, not identical with it or language of feeling; harmony and clarity |
new music of the future: Liszt, Berlioz, Wagner (restoration ancient Greek drama and 1600 Florence ‘dramma per musica’), music as atonal, metaphysical, universal and melodic system; Schiller: chorus unites illusion and truth, imagination and knowledge; ‘Musik als allgemein-unnational-unzeitliche Kunst (..) erlöst’ (..) gibt die moralische Empfindung des Erhabenen (sublime)’; Dionysian melodic, lyrical music of the tragic satyr chorus vs Apollonian rhytmical and epic music of the Greek rhapsodists; on the other hand: reconciliation of Apollo (dream, inner vision, semblance and Formtrieb) and Dionysus (ecstasy, magic, music, tragic wisdom, Stofftrieb); chaos and darkness |
Wagner’s music is sick after all, healty music is (again): now turn to Southern music: French and Italian opera’s: Bizet’s Carmen (as ‘ironical antithesis vs Wagner), Bellini, Rossini, Peter Gast’s Joy, Cunning and Revenge, again: tonal system, rhythm; art following (classical) rules; measure of dance-music vs the ‘Maasslosigkeit’ of Wagner’s endless melody; back to harmony and clarity |
role-models | Wagner (although not unconditional, N vs his moralism and nationalism) | Goethe, Schiller | |
main sources |
Homer, pre-Socratics |
Greek tragic pessimism; Schopenhauer’s philosophy (tragedy as the sublime; aesthetic illusion; ascetical ethics) of music (direct communication of the universal essence of life, melody expresses pain (minor) and lust (major) on a symbolic level), Goethe’s and Schiller’s aesthetics, Wagner’s essays (62) , esp. his Beethoven essay (back to Greek mythical paradise) |
Goethe (epics), Schiller (dramatist, original state: Arcadia, future adult state: Elysium) |
characteristics |
back to innocence (but not be too idyllic and/or moralistic, also doubts about Wagner’s German nationalism) |
renewed relation between the idyllic (life is beautiful) and the Dionysian (life is meaningless, but full of law-constrained passion and love); cosmopolitanism, MP: dynamic interculturalism |
|
goal |
transform pain into joy; save the European culture by the tragic spirit, artistic genius and by metaphysical depth of the sublime (das Erhabene) |
art of living for the sake of joy; save the individual, heroic free spirit (the selfish (egocentric, not egoistic) human who can let others be truly individuals too, the noble ethic-aesthetic person); affirmation of life (amor fati); Southern light and lightness; anti-metaphysical perspectivism; unity as creation by the act of stylization; |
|
vs |
music / myth / pre-Socratic tragedy vs rationality (conceptual, logical and moral reasoning) / science / moral optimism / optimistic moralism; imagination and reason re-united vs separation art and knowledge / truth; ideal vs real (common); general vs particular; unconscious, creative genius vs the conceptual consciousness; joy vs frivolity (hedonism and materialism) and vs ascetic Buddhism (Schopenhauer); spirit/culture vs state, sc. narrow economic, political, religious, moralistic perspective; culture / cultivation / learning vs civilization (manners, laws, technicalities); aesthetic freedom vs political freedom; affirm life and create culture vs Schopenhauer’s (Buddhist) ascetic self-denial and will-lessness; satyr vs Schopenhauer’s saint, Romantic ‘good man’ and Rousseau’s ‘noble wild’ |
Epicurean sensitivity vs Stoic insensitivity; anti-romantic; learn from other cultures (with warm and engaged attitude, loving what is strange, although controling with ‘calm hostility’ foreign input in order not to be overwhelmed: dynamic interculturalism) vs Germanization (German nationalism and militarism); southern light vs metaphysical depth; optimistic humanism vs pessimism, ascetism (Schopenhauer) and sentimentalism (Rousseau); affirm life vs Buddhist rejection of life; play with and within conventions; revaluate values and create new values; demand reasons vs demanding faith; shamelessness vs Stoics and Christians; ethical a-moralism vs (christian) moralism |
|
orientation |
Combine German genius and Greek Apollinian (celebrate life) and Dionysian (life is meaningless) tragedy (making life bearable by symbolization and stylization). |
far East, far West, earlier South (ancient Greece, France, Italy); factual (literal and metaphorical) travel to the Mediterranean and even outside Europe’s borders as concept/idea of ‘aestheticization’ |
leven als kunstwerk | leven als tijdverdrijf |
betrokkenheid | afstandelijkheid, onverschilligheid |
onder ogen zien (van bestaansonzekerheid) | ontkenning (van bestaansonzekerheid) |
authenticiteit (parrèsia (vrijmoedig de waarheid spreken) vereist askèsis (praktische oefening)) het uitvinden van je karakter en je eigen waardenmoraal (Nietzsche) |
karakterloosheid |
openheid, tolerantie, respect (sc. voor beslissingen ogv hogere-orde zelfevaluatie) | fundamentalisme |
optimisme | pessimisme, zwartgalligheid |
idealisme | cynisme (verliesangst: klassieke cynici: wie niets heeft, kan ook niets kwijtraken, [moderne cynici: wie alles heeft, is niet te raken door ongeluk]) |
bescheidenheid |
opgeblazenheid dikke-ik-heid (Kunneman) |
zelfbeheersing | pathetiek, valse heroïek |
toewijding, enthousiasme, gepassioneerdheid | gelatenheid, berusting |
vitaliteit | apathie |
waardering | onthechting |
gevoeligheid | sentimentalisme |
rust |
zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd (polypragmosunè), rusteloos activisme |
positieve vrijheid (zelfverantwoordelijkheid in onderlinge afhankelijkheid, relationele en relatieve autonomie) | negatieve vrijheid (niet-inmenging) |
zelfverwerkelijking in verbondenheid | traditioneel hiërarchisch gemeenschapsdenken |
proberen niet ongelukkig te worden | dwangmatig geluksstreven |
persoonlijke levensstijl/levenshouding | media-markt banaliteit |
stilering | banalisering |
zelfdiscipline | recht op domheid |
matigheid | genotsoverdaad |
tijd, aandacht, geduld, kairos (het juiste moment, [pluk de rijpe vrucht]) | haast, concentratiegebrek, ongeduld, ‘ik wil het nu’ |
motivatie van waaruit je handelt | externe waarden en normen, absolute ‘maat’ (‘t goede, redelijke, goddelijke,..) |
zelfzorg hoe gedraag je je in het licht van bestaansdynamiek |
pastorale zorg hoe help je de ander in het licht van waarheid en autoriteit |
subjectieve houding de doorslag, deugdethiek, zelfzorg-ethiek |
regelethiek, plichtethiek, nutsethiek (utilisme) |
metafoor: jazzimprovisatie (dynamische onderlinge afstemming) |